Tränings- och kostmyter del 2

Det verkade som att inlägget om tränings- och kostmyter var uppskattat så ska nu försöka få till  en bra del 2 på det oxå☝️
 
Man måste stretcha efter passet för att inte få så mycket träningsvärk
 
Nej verkligen inte, stretching påverkar inte träningsvärken. När du har tränat en muskel så bildas små microskador på muskeln, du ”bryter ner” muskeln. Dagen efter, eller ibland två dagar efter känner du träningsvärk och det är en lokal inflammation (läkande process) i muskeln som ger träningsvärken. 
Om du tänker efter lite nu när du vet vad träningsvärk är så förstår du säkert att det inte hjälper att sträcka ut (stretcha) muskeln för att minska träningsvärken.
 
Dock kan vissa personer, om man har försämrad rörlighet, ha nytta av att stretcha vissa muskler vid ett annat tillfälle än efter träning. Om du tex stressar mycket så kan du ha nytta av att stretcha trapsen som automatiskt spänns vid stress. Har du ett stillasittande jobb till exempel så kan du ha nytta av att stretcha iliopsoas, höftböjarmuskeln, eftersom den jobbar mycket statiskt vid stillasittande.
Eller om du vill träna upp din smidighet för att bli bra i någon idrottsgren så kan du behöva stretcha vissa muskler. Eller om.. Ja listan kan göras lång men min point och träningsmyten är iallafall att du inte får mindre träningsvärk genom att stretcha ☝️
 
Nästa myt har jag tagit upp flera gånger men är värd att nämnas igen. 
 
”Kalorier och kolhydrater är farliga och gör oss tjocka” 
 
Kalorier är energi och livsnödvändigt. Kolhydrater är inte livsnödvändiga men de behövs för att vi ska orka träna och för att klara vardagen på bästa sätt. Det finns de som knappt äter några kolhydrater och de trivs med det men kom ihåg att kolhydrater i rätt mängd, och kalorier i rätt mängd är inget farligt.
 
Kalorier är samma sak som energi. Ett gram kolhydrater är 4 kalorier (egentligen kilokalorier kcal men vi förkortar det oftast till kalorier) 
 
Vad är det då som gör att vi blir tjocka? Jo det är när vi under en längre tid får i oss för mycket kalorier i förhållande till hur mycket vi förbrukar. Ett kalorieöverskott alltså. Ett litet överskott en dag eller ett par dagar påverkar marginellt men en längre tid med överskott av energi gör att kroppen lagrar energi i form av underhudsfett. Fett är alltså energi även det. Ett gram fett är 9 kcal. 
 
 
Viktigt att komma ihåg är att det är stor skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Men jag antar att de flesta förstår att kolhydrater från frukt, potatis och havregryn tex är bättre än de från godis och chips? 
Om det är någon gång det ändå är ”ok” med med sämre kolhydrater , och då helst rent socker i form av skumgodis så är det runt träning då de snabba och ”tomma” kalorierna bidrar med snabb energi till träningen eller efter träningen för återhämtning☝️ Att få i sig kolhydrater efter passet gör att musklerna återhämtar sig och musklerna växer så om du nu trots allt vill hålla nere på kolhydrater så se iaf att få i dig dom runt träningen?

2 Comments

Lämna ett svar