Koffein igen!

Koffein är som bekant prestationshöjande både vid konditionsträning och styrketräning. Vid en ny studie fick en testgrupp 5 mg/kg kroppsvikt, en 2 mg/kg kroppsvikt och en tredje var en placebogrupp (inget koffein). Vid två tillfällen testades flera typer av prestationsmått vid 40 reps knälyft och benspark. 5 mg/kg kroppsvikt ökade prestationsförmågan med 5-8%. Ökningarna visade sig vara dosrelaterade och den lägre dosen visade sig vara för låg. Något annat som är intressant med studien, som även visats i andra studier, är att det finns en individuell känslighet för koffein. Precis som med kreatin så tyder det mesta på att det finns responders och nonresponders även när det gäller koffein.

Katt åt koffein, blev pig(g)!?

5 mg/kg kroppsvikt betyder 400 mg koffein om du väger 80 kg och 300 mg om du väger 60 kg.

2 Comments

  1. Kul att kika in på din blogg då o då! Under vasaloppet var det riktigt bra med kaffe, men annars märker jag inte att jag skulle bli nåt piggare. Undra om jag är en responder iaf då =)

  2. Kul att du kikar ibland 😉
    Ojdå vasaloppet, det var inte dåligt! Hur gick det? Nej fan kaffe hjälper föga.. Kolla t.ex stimulant X på länken på min sida, den är riktigt UPPPIGGANDE 😀

Lämna ett svar